Film Patrola - ťažký život policajtov vo svete gangov
Sú filmy, z ktorých hlavný pôžitok pramení v úteku do sveta fantázie, ríše snov, výmyslov a neskutočných udalostí či až hlúpostí. Potom sú filmy, ktoré pozeráme pre ich realistickosť, ktoré vychádzajú zo života alebo hovoria o tom, čo všetci prežívame dennodenne (a okrem týchto dvoch základných členení sú samozrejme kopy ďalších, ale to je na hlbšiu debatu).
Ale k tomu k čomu (komplikované spojenie, schválne
si ho prečítajte 5. krát rýchlo za sebou) sa chcem dostať to bohato stačí. Aj
keď sa mi pomerne bridí spojenie slov realistický a film do jednej vety (pretože o každom
B-čku si v poslednej dobe prečítate ako reaálne vyznela celá prestrelka na tom plávajúcom
mrakodrape, odkiaľ tí dvaja spadli na dno Mariánskej priekopy a prežili), občas si situácia vyžaduje
vykonať aj tento prehrešok.
Rádoby realistické filmy sú v podstate všetky slovenské
tragikomédie (čiže ako raz niekto múdry napísal: komédie, ktoré keď nie sú
vtipné, dostanú predponu tragi – metál mu za to udeliť, kiež by som si pamätal
kto to vyslovil), pretože ukazujú svet taký, aký v skutočne je – na hovn*.
Vyššie vyhviezdičkovaný výraz sa výborne hodí aj na popis
situácie na reflektormi neožarovanú časť L.A.. Priznávam, že v tomto prípade je
ten výraz príliš jemný. Prečo? Slovač sme pomerne chudobní a trieme biedu, ale
aspoň máme Tatry, krásne devy, slivovicu a tak, ale tam za morom aby sa človek
bál vystrčiť päty z domu, aby ho neodbachol pokérovaný kriminálny živel len tak
„for fun“. Alebo ako vstupenku do gangu. Alebo, že si si kúpil koks u niekoho
iného. Alebo preto, že si sa naňho zamračil v supermarkete. No proste hovn*10.
V tomto všetkom bordeli, chaose, neporiadku a iných splodinách, musí niekto
udržiavať poriadok. Vďačná práca, čo poviete?
David Ayer už má na rováši zopár zaujímavých drám z policajného
prostredia. No až v Patrole k drsnému podaniu nabalil aj pomerne pútavý rozprávačský štýl na prezentáciu svojho diela. Ručné kamery, POV (si predstav, ono
sa to dá použiť aj inde ako v porne), roztrasené prestrihy. Naozaj nie je reč o lacnom
horore, ktorý nevystraší ani škôlkára v postieľke s panickým strachom
z tmy pri zhasnutej lampičke.
Naozaj je reč o drsnej policajnej dráme, ktorej nechýba
surovosť ala Pulp Fiction, pejoratíva od výmyslu sveta ala každá bitchmotherfucker kravina, kde
sa len hateuje, k tomu nezrozumiteľná slangová hatmatilka a výnimočne dobre
zahrané charaktery. Tie vás v epizódnych častiach budú sprevádzať,
respektíve vy bude sprevádzať ich pri ich rutinnej práci (prestrelka sem, prestrelka tam, nejaké
narkotiká, nasraní mexikánci, nasraní afroamerikánci atď), osobných aj profesných úspechoch. A ani sa nenazdáte a je tu koniec.
Hodnotenie filmu: Patrola (End of Watch, 2012),
dráma / krimi / thriller, USA, 108 minút
Jake Gyllenhaal a Michael Peña vás vezmú na jazdu, ktorá vás
pripúta do kresla od začiatku až do konca. Remeselné prevedenie je nad mieru dobré, akurát to mixovanie napätia a typického chlapského pokecu občas zašklbe. Oplatí sa pozrieť.
PS: Postrehli ste, že v celej recenzií som sa vyhol
prirovnaniu alebo čo i len spomenutiu The Wire? Inak ma prsty svrbeli, ale udržal som sa...
Zverejnenie komentára