Jeden z najočakávanejších filmov roku 2012
Temný rytier vzal na seba smrť gothemského spasiteľa
Harveyho Denta aj napriek tomu, že sa z neho stal vraždiaci psychopat.
Presne v tomto okamihu sa skončil predchádzajúci film o Batmanovi.
Osem rokov ubehlo ako voda a Gotham sa stáva
miestom, kde polícia pomaly začne riešiť nevrátené knihy do mestskej knižnice,
pretože všetka chamrať je zatvorená vo väznici bez možnosti podmienečného
prepustenia. Batmana od smrti Harveyho nikto nevidel a Dentov zákon spravil
presne to, čo obyvatelia mesta potrebovali. Lenže blíži sa búrka. Búrka, ktorá
donúti maskovaného strážcu poriadku znova vyjsť do ulíc.
Bruce Wayne žije vo svojom veľkopanstve a je
z neho zlomený muž. O nič sa nestará ani nezaujíma až do chvíle, keď
sa objaví nový postrach menom Bane – adekvátny súper, ktorý má šancu raz
a navždy poslať Batmana do zatratenia.
Pred pár rokmi si Christopher Nolan uvedomil, že Batman
je ideálnym kandidátom na malú revolúciu v komixovom žánri. Pred ním boli
všetky superhrdinské filmy koncipované, ako epické veľkofilmy s fungujúcimi
hláškami, napumpované pátosom až po okraj. Nolan však preradil výhybku
a vsadil na čiernobielejšie podanie s puncom realizmu. Tým si získal
neochvejné postavenie až kultový status.
Pomäteného klauna a šialeného prokurátora vystriedal revolucionár
Tom Hardy ako Bane prináša záhubu celého Gothamu, pričom ju šikovne maskuje za konflikt chudoba vs. mecenáši.
Batman sa razom stáva krehkejším článkom v tomto súboji. To je vítaný
pokrok, ktorý Nolan podstúpil. Lenže celkový dojem z Banea je rozpačitý. Táto
kráčajúca hora svalov síce budí rešpekt všade, kde nechá odtlačok svojej robustnej
nohy, ale v rámci hereckého prejavu mu to neveríte. Burzová lúpež, barikáda
Gothamu, proste sa to nehodí do jeho intelektuálneho profilu. Skôr by to
pasovalo na hádankára či možno Two-Facea, alebo iného Gothamského špekulanta.
Takže konšpirátorom sa bude pariť nielen z hlavy.
V súboji s Temným rytierom z očí do očí je jeho fyzický
potenciál neodškriepiteľný, lenže dych berúce zábery nečakajte. Nolan by mal
podstúpiť mini školenie u Baya (aj keď to nerád hovorím, ale jej to tak), aby
dokázal vyladiť poslednú chybičku krásy vo svojom režisérskom umení, byť akcia
v jeho podaní je proste chaotická. Vôbec nedopĺňa rozrobené filozofické posolstvá a sociálne
úvahy a pôsobí ako nutná súčasť veľkofilmu tohto druhu.
Postáv sa na plátne predvedie požehnane, takže sa
stretnete so všetkými, čo tu boli minule a prežili, ale aj s fotkami
tých, s ktorými sme sa rozlúčili. K tomu treba pripočítať aj
ambiciózneho mladíka z radov polície Blakea, tajomnú boháčku Mirandu, mrštenú
zlodejku Selinu a tak ďalej. To sa odzrkadľuje aj v konverzačných scénach,
ktorých počet narástol. Bruce má znova noblesné repliky do každej situácie, ale
aspoň že Fox dokáže rýchlo a vtipne reagovať. Zvyšné dialógy sú pomerne hutné,
ale zmyselné.
Selina Kyle v podaní Anne Hathaway je mimoriadne
diskutovaná téma. V mnohých komentároch som sa stretol s názormi, že jednoducho
sa tam nehodí, nemá sexepíl ani fyzické prednosti. Ja by som sa v tomto lynčovaní
predsa len postavil na stranu Anne Hathaway. Jej predchádzajúce filmy nepatria
medzi moje obľúbené kúsky a pred premiérou som si tiež chystal pár balvanov
na jej ukameňovanie (čisto slovných, samozrejme), ale nakoniec bola asi najväčším
nečakaným prekvapením. Spojenie jej nežnosti s drsným štýlom života určite
nebolo vetché. Práve naopak, zapadalo do typologického vykreslenia, kedy
dokázala sebavedomo zahrať prefíkanú zlodejku aj ustráchanú slečnu, ktorej ide
o krk.
Po celom svete existuje zaťaté množstvo fanúšikov, ktorí
považujú Temného rytiera za
najlepší film na svete. Žiaľ, asi im došli sedatíva a blúznia. Určité je to
dobrý film, skvelý komixoví film, lenže najlepší zo všetkých rozhodne nie. Argument,
že Nolan z komixu spravil realistický thriller je príliš nadnesený. Viac sa tu hodí
temný či atmosférický, vytvárajúci ilúziu skutočnosti oproti ostatným filmom z rovnakého
súdku.
Najhoršie však je, že v poslednej časti svojej veľkolepo
rozohranej hry, režisér zradil svoje vyššie načrtnuté ideály. Naoko vecné
poňatie sa s pribúdajúcimi minútami v Návrate Temného rytieri stráca za horizontom
udalostí. Do popredia sa pretláča pátos, ktorý bol v dvoch predchádzajúcich
filmoch tak úspešne eliminovaný.
Film síce trvá skoro tri hodiny, no po jeho skončení
budete mať pocit, že posledných 40 minút filmu bolo strašne vybičovaných, takže
ste v podstate zabudli na predchádzajúce zdĺhavé momenty, ale zároveň ste si
ani nestíhali vychutnávať posledné momenty s chrčiacim ochrancom. Som si
istý, že prvýkrát v živote kritizujem prílišnú dĺžku najočakávanejšieho
filmu roka. Stávajú sa aj horšie veci.
Hodnotenie filmu : Návrat Temného rytiera ( The Dark Knight Rises )
Akčný / Krimi / Dráma / Thriller, USA / Veľká Británia, 2012, 164 minút
Réžia: Christopher Nolan
Hrajú: Christian Bale, Gary Oldman, Tom Hardy, Joseph Gordon-Levitt, Anne Hathaway, Marion Cotillard, Morgan Freeman, Michael Caine,
Nolan sa nebojí rozohrať vysokú hru, no tá sa mu začne
vymykať z rúk a následne robí školácke chyby (Batman sa naučil buď transportovať
alebo klonovať, nie som si istý). Návrat Temného rytiera sa rozbieha pozvoľna,
a preto mu ku koncu dochádza čas, napriek rozsiahlej minutáži. Prepálené
otáčky vo finále ničia napätie a snaha napumpovať do záverečného filmu všetko, prináša
viac negatív ako úžitku. No napriek tomu je Návrat temného rytiera monumentálny
opus, ktorý však po ceste k dokonalosti zablúdil...