Jeden z najočakávanejších filmov roku 2012

Temný rytier vzal na seba smrť gothemského spasiteľa Harveyho Denta aj napriek tomu, že sa z neho stal vraždiaci psychopat. Presne v tomto okamihu sa skončil predchádzajúci film o Batmanovi.

Osem rokov ubehlo ako voda a Gotham sa stáva miestom, kde polícia pomaly začne riešiť nevrátené knihy do mestskej knižnice, pretože všetka chamrať je zatvorená vo väznici bez možnosti podmienečného prepustenia. Batmana od smrti Harveyho nikto nevidel a Dentov zákon spravil presne to, čo obyvatelia mesta potrebovali. Lenže blíži sa búrka. Búrka, ktorá donúti maskovaného strážcu poriadku znova vyjsť do ulíc.

Bruce Wayne žije vo svojom veľkopanstve a je z neho zlomený muž. O nič sa nestará ani nezaujíma až do chvíle, keď sa objaví nový postrach menom Bane – adekvátny súper, ktorý má šancu raz a navždy poslať Batmana do zatratenia.
Film Návrat Temného rytiera (The Dark Knight Rises)

Pred pár rokmi si Christopher Nolan uvedomil, že Batman je ideálnym kandidátom na malú revolúciu v komixovom žánri. Pred ním boli všetky superhrdinské filmy koncipované, ako epické veľkofilmy s fungujúcimi hláškami, napumpované pátosom až po okraj. Nolan však preradil výhybku a vsadil na čiernobielejšie podanie s puncom realizmu. Tým si získal neochvejné postavenie až kultový status.

Pomäteného klauna a šialeného prokurátora vystriedal revolucionár

Tom Hardy ako Bane prináša záhubu celého Gothamu, pričom ju šikovne maskuje za konflikt chudoba vs. mecenáši. Batman sa razom stáva krehkejším článkom v tomto súboji. To je vítaný pokrok, ktorý Nolan podstúpil. Lenže celkový dojem z Banea je rozpačitý. Táto kráčajúca hora svalov síce budí rešpekt všade, kde nechá odtlačok svojej robustnej nohy, ale v rámci hereckého prejavu mu to neveríte. Burzová lúpež, barikáda Gothamu, proste sa to nehodí do jeho intelektuálneho profilu. Skôr by to pasovalo na hádankára či možno Two-Facea, alebo iného Gothamského špekulanta. Takže konšpirátorom sa bude pariť nielen z hlavy.

V súboji s Temným rytierom z očí do očí je jeho fyzický potenciál neodškriepiteľný, lenže dych berúce zábery nečakajte. Nolan by mal podstúpiť mini školenie u Baya (aj keď to nerád hovorím, ale jej to tak), aby dokázal vyladiť poslednú chybičku krásy vo svojom režisérskom umení, byť akcia v jeho podaní je proste chaotická. Vôbec nedopĺňa  rozrobené filozofické posolstvá a sociálne úvahy a pôsobí ako nutná súčasť veľkofilmu tohto druhu.

Postáv sa na plátne predvedie požehnane, takže sa stretnete so všetkými, čo tu boli minule a prežili, ale aj s fotkami tých, s ktorými sme sa rozlúčili. K tomu treba pripočítať aj ambiciózneho mladíka z radov polície Blakea, tajomnú boháčku Mirandu, mrštenú zlodejku Selinu a tak ďalej. To sa odzrkadľuje aj v konverzačných scénach, ktorých počet narástol. Bruce má znova noblesné repliky do každej situácie, ale aspoň že Fox dokáže rýchlo a vtipne reagovať. Zvyšné dialógy sú pomerne hutné, ale zmyselné.

Selina Kyle v podaní Anne Hathaway je mimoriadne diskutovaná téma. V mnohých komentároch som sa stretol s názormi, že jednoducho sa tam nehodí, nemá sexepíl ani fyzické prednosti. Ja by som sa v tomto lynčovaní predsa len postavil na stranu Anne Hathaway. Jej predchádzajúce filmy nepatria medzi moje obľúbené kúsky a pred premiérou som si tiež chystal pár balvanov na jej ukameňovanie (čisto slovných, samozrejme), ale nakoniec bola asi najväčším nečakaným prekvapením. Spojenie jej nežnosti s drsným štýlom života určite nebolo vetché. Práve naopak, zapadalo do typologického vykreslenia, kedy dokázala sebavedomo zahrať prefíkanú zlodejku aj ustráchanú slečnu, ktorej ide o krk.
Bane Návrat Temného rytiera (The Dark Knight Rises)
Po celom svete existuje zaťaté množstvo fanúšikov, ktorí považujú Temného rytiera za najlepší film na svete. Žiaľ, asi im došli sedatíva a blúznia. Určité je to dobrý film, skvelý komixoví film, lenže najlepší zo všetkých rozhodne nie. Argument, že Nolan z komixu spravil realistický thriller je príliš nadnesený. Viac sa tu hodí temný či atmosférický, vytvárajúci ilúziu skutočnosti oproti ostatným filmom z rovnakého súdku.

Najhoršie však je, že v poslednej časti svojej veľkolepo rozohranej hry, režisér zradil svoje vyššie načrtnuté ideály. Naoko vecné poňatie sa s pribúdajúcimi minútami v Návrate Temného rytieri stráca za horizontom udalostí. Do popredia sa pretláča pátos, ktorý bol v dvoch predchádzajúcich filmoch tak úspešne eliminovaný.

Film síce trvá skoro tri hodiny, no po jeho skončení budete mať pocit, že posledných 40 minút filmu bolo strašne vybičovaných, takže ste v podstate zabudli na predchádzajúce zdĺhavé momenty, ale zároveň ste si ani nestíhali vychutnávať posledné momenty s chrčiacim ochrancom. Som si istý, že prvýkrát v živote kritizujem prílišnú dĺžku najočakávanejšieho filmu roka. Stávajú sa aj horšie veci.

Hodnotenie filmu : Návrat Temného rytiera The Dark Knight Rises )

Akčný / Krimi / Dráma / Thriller, USA / Veľká Británia, 2012, 164 minút
Réžia: Christopher Nolan
Hrajú: Christian Bale, Gary Oldman, Tom Hardy, Joseph Gordon-Levitt, Anne Hathaway, Marion Cotillard, Morgan Freeman, Michael Caine,

Nolan sa nebojí rozohrať vysokú hru, no tá sa mu začne vymykať z rúk a následne robí školácke chyby (Batman sa naučil buď transportovať alebo klonovať, nie som si istý). Návrat Temného rytiera sa rozbieha pozvoľna, a preto mu ku koncu dochádza čas, napriek rozsiahlej minutáži. Prepálené otáčky vo finále ničia napätie a snaha napumpovať do záverečného filmu všetko, prináša viac negatív ako úžitku. No napriek tomu je Návrat temného rytiera monumentálny opus, ktorý však po ceste k dokonalosti zablúdil...