Ryan Gosling is on fire!

Nemá meno, rodinu, skoro ani emócie, iba vášeň, ktorú uspokojuje jazdením. Cez deň filmový kaskadér, no s nástupom mesačného svitu sa premieňa na najlepšieho únikového šoféra, akého si v L.A. môžete najať. Ak sa potrebujete rýchlo spakovať z miesta činu, zmiznúť z dohľadu fízlov, hľadáte práve jeho. Dáte mu miesto určenia, on vám dá vašich päť minút, počas ktorých sa o vás nestará. On zbraň nenosí, on iba šoféruje.

Odlišný prístup od ostatných B-čkových snímok nie je na škodu. Väčšina obdarí hlavného hrdinu extrémnou pohyblivosťou a znalosťou aspoň troch bojových umení, poprípade kopou zbraní s nekonečnou muníciou. Drive je proste iný. A to je fajn.

Driver spoznáva svoju krehkú susedu Irene s malým synom, ktorý v ňom začnú prebúdzať cit. Akonáhle začne získavať ľudský kontakt, vracia sa jej manžel Standard z väzenia. Je to drsný týpek, no borci, ktorým dlhuje, sú ešte tvrdší. Náš driver sa rozhodne pomôcť.


Režíruje Dán Nicolas Winding Refn, od ktorého ste, predpokladám nič nevideli. Priznávam, že ani ja. Svojim nekonvenčným prístupom dokázal natočiť umelecký „akčňák“ s motívom pomsty, lásky a výdatnou porciou brutality. Atypická kamera i rozvláčnejší postup rozprávania filmu svedčia a dokazujú, že nemusia byť len na škodu.


Násilie vo filme je podané surovo, bez pozlátky, ale zároveň impozantne a pozerateľne. Žiadne mega extrémy. Dôležitým prvkom je bravúrna štylizácia noir-ovského typu s chlapáckym hrdinom. Hrdina - Ryan Gosling opäť úraduje. Zo začiatku (a vlastne počas celého filmu) sa z neho slová sypú len veľmi pomaly. A veď načo aj, vystačí si svojim zjavom, charizmou, špáradlom v ústach a zamysleným pohľadom. O to lepšie si ho vychutnáte, keď začne svoju krvavú vendetu.

Pôsobivo sú pojaté akčnejšie sekvencie filmu. Je to docielené obdivuhodnou harmóniou, ktorá vládne medzi obrazovou a zvukovou zložkou. Hra pouličných svetiel prenikajúcich skrz čelné sklo do tmavého interiéru na temer nehybnú tvár šoféra, a to všetko s atmosférickým syntetickým podmazom. Oči a uši sú na jednej vlne, čoho logickým vyvrcholením je váš zatajený dych a očakávanie. Tieto scény sú nakrútené s dokonalým precítením. Príkladom buď naháňačka poriadne nadupaných áut, kde kamera viac sníma sústredeného Goslinga, ako ich šialenú jazdu naprieč diaľnicou, do toho kratučká spomalovačka, ktorá nechá vyniknúť silu okamžiku a dáva čas divákovi, aby sa naladil na to, čo bude nasledovať. Toto sa nevidí každý mesiac.

Hodnotenie: Drive

Drive ma sa síce na tú hodinku štyridsať minút preniesol do inej dimenzie filmových zážitkov, no nie až tak, ako svetových kritikov, ktorý sa nad ním rozplývajú. Napriek tomu spokojnosť valcuje sklamanie, pretože  ide o poctivý prírastok do umeleckého žánrového súdku s dávkou akcie a striekajúcej krvi v úchvatnej štylizácií, ktorý sa nehrá na novú Bibliu. Problémom Drive-ra môže byť to, že nebude sedieť každému, majoritná skupina divákov bude čakať macho testosterónovu zábavku. Ale to už je ich problém.

Categories: , ,