Meno Robert Zemeckis ste si už poriadne dlho neprečítali v titulkoch hraného filmu. Režisér takých skvostov, ako Forest Gump či trilógia Návrat do budúcnosti, sa totiž v posledných rokoch venoval hrátkam s Motion Capture technológiou. Lenže aj taký pán režisér, ako je Zemeckis, sa môže popáliť, keď chce presadiť niečo iné. Po troch nie príliš úspešných animákoch je späť v realite a hneď s niečím, čo dokáže zaujať na prvé počutie.

Téma filmu Let je založená na celkom pútavom rozpore. Denzel Washington hrá pilota komerčných lietadiel, ktorému nie je cudzia žiadna slasť života ani ilegálny matroš. Takže hneď prvý záber vás presvedčí, že večierok s Whipom Whitakerom musí byť zážitok na celý život. Krásne letušky v posteli, litre chľastu a na raný rozjazd troška kokaínu. Potom hurá do uniformy, aby sa stihol poobednajší let. No sadli by ste si do takého lietadla, keby ste vedeli, že váš kapitán toho má v krvi viac, ako študent ráno po vysokoškolskej chodbovici? Asi ťažko.

Lenže rozporuplnosť prichádza vo chvíli, keď prístroje lietadla vypovedia službu a mohutný aeroplán, s viac ako stovkou cestujúcich na palube, sa začne prudko rútiť strmhlav k zemi. Nabudený Whip však dokáže nemožné a podarí sa mu stroj ukočírovať za pomoci akrobatického kúsku, na ktorý si mnohí netrúfnu ani na trenažéri. S lietadlom pristane mimo husto obývaných častí, síce tvrdo, no s minimálnymi stratami na životoch. Rázom je z alkoholika hrdina. Ibaže, ako pri každej podobnej katastrofe, aj tu musí nasledovať skúmanie a vyšetrovanie príčin havárie.

Potiaľto je novinka Roberta Zemeckisa v poriadku a či chcete alebo nie, tak sa vám dostane pod kožu. Hlavne situácia v kokpite je omračujúca a aj keď viete, že sa to má skončiť dobre, tak aj tak budete v napätí až do posledného okamžiku. Potom však nasleduje etapa filmu, ktorá nie je dobre zvládnutá. Sledovanie notorika, ktorý sa po havárii utne, že už nebude piť na celých  desať minúť filmu, kedy vylieva litre kvalitnej ohnivej vody do odtoku, aby si vzápätí kúpil niekoľko litrový demižón lacnej vodky, je rozpačité. Zachraňujú to len krvou podliate oči Denzela Washingtona. V jeho filmografii je táto postava určite na lepšej polovici rebríčka.

Let trpí na svoju prepálenú stopáž. Zo začiatočného úžasu pomaly skĺzava k obyčajnej dráme, ktorá ničím neohromuje ani nevyniká.  Príkladom byť feťáčka v podaní Kelly Reilly, ktorá mohla byť ďalšou pamätnou múzou v živote jedného zlomeného človeka. Ich spoločná cesta mohla naštartovať dobre pozerateľnú obrodu dvoch podlomených bytostí z absolútneho dna až ku hviezdam. Škoda tejto premárnenej šance. Keby strihačovi ušli virtuálne nožnice a nechtiac by poslal do zabudnutia všetky scény práve s Reilly, tak by to vôbec nevadilo. Naopak, geniálnym ťahom bolo obsadenie nestarnúceho  Johna Goodmana, ako hlavného zásobovača. Znova je správne vtipný, trefný a trafený, no v podstate presne taký, akého ho máme najradšej.

Veľa sa diskutuje aj o konci filmu. V mojom prípade ho hodnotím skôr kladne. Naozaj mi (celkom prekvapivo) sadol do noty, aj keď je typicky zemeckisovsky = v súlade s morálkou.

Hodnotenie na film: Let
Dráma, USA, 2012, 138 minút
Réžia: Robert Zemeckis
Hrajú: Denzel Washington, Kelly Reilly, John Goodman, Don Cheadle, Nadine Velazquez, Bruce Greenwood,

V konečnom dôsledku film dopláca na réžiu. Možno je to prekvapujúce, ale je to tak. Robert Zemeckis to tentokrát nezvládol na takej úrovni, na akú sme pri ňom zvyknutí. V príbehu sa až príliš často sústredí  na zbytočnosti, namiesto hybných veci deja. Lenže tento rok som už videl aj ďaleko nudnejšie filmy, ktoré sú vychvaľované do nebies a vôbec ma nebavili tak, ako Let (skvelým príkladom je čerstvo oscarový Argo, pri ktorom som v polovici zaspal. V kine.).

PS: Hláška z filmu, pri otázke právnika či Whip pil aj na palube lietadla, pretože sa našli prázdne fľaštičky, aj keď sa nepodávali nápoje: „Nevypil som tie dve fľaštičky vodky...Vypil som tri, jednu ste stratili.“


Categories: ,