Marvel odštartoval fázu dva Iron Manom 3. Trošku im nekorešpondujú čísla, ale to vôbec nevadí. Veď kto iný ako Tony Stark by mal navnadiť publikum na ďalšie filmy o superhrdinoch a druhú týmovku? Rozhodne ide o najobľúbenejšieho člena The Avengers, aspoň pokiaľ ide o ich filmovú verziu. Preto si poďte prečítať, ako to dopadlo zo železným mužom tentokrát.

Iron Man 3 pravdaže počíta so všetkými udalosťami, ktoré sa odohrali nielen v jeho dvoch predchodcoch, ale aj v ostatných filmoch Marvel univerza. A to je výborné. Na začiatku nám Stark rozpráva jeden príbeh zo Silvestra na prelome milénia, aby nám objasnil príčiny nasledujúcich udalostí. Tu by som rád nahodil prepojenie s jednotkou, kedy znovu stretávame pána Yinsena. Že vám to meno nič nehovorí? Spomeňte si na jednotku a Tonyho spoločníka z jaskyne, ktorý mu hovoril, že sa stretli na jednom večierku pred pár rokmi. Detail, ale poteší. Už z tohto sa pomaly, ale isto dá usudzovať, že Shane Black, ktorý film režíroval a výrazne sa podieľal aj na scenári, má prehľad v Iron Manovských filmoch.

Ale pokračujme. Presuňme sa do súčasnej doby. Stark je verejne známy ako Iron Man, spolu s Avengers zachránil N.Y. i svet pred útokom mimozemšťanov, stále chodí s Pepper, lenže, nebol by to letný blockbuster keby sa niečo neposr...tentovalo. USA majú nového nepriateľa číslo jeden, ktorého reprezentuje Mandarin. Vláda Spojených štátov ho chce dolapiť sama za pomoci Iron Patriota (premenovaný War Machine, stále ovládaní Rhodesom). Lenže Tony vyzve nového protivníka na férovku, a tak príde o svoju honosnú vilku na útese (netvárte sa pohoršene, určite ste videli aspoň jeden trailer.) A pomsta sa môže začať.

Takže, čo nové nám prináša tretie pokračovanie playboya v brnení? Rozhodne je tu cítiť nový režisér, nová štylizácia Tony do úlohy podlomeného muža, ktorý nemôže spávať, pretože toho za posledné roky prežil skutočne dosť. Práve jeho psychické rozpoloženie je pomerne citlivo smerované. Veď spoznať Boha, mimozemšťanov, zeleného zmutovaného obra a hneď niekoľko týpkov, ktorí vám idú po krku, zanechá stopy na každom. A keď ste len kúsok mäsa v plechovke bez superschopností, tak o to viac. Robert Downey Jr. to hrá znova skvostne. Tu nie je o čom. Či podlomený bojko alebo hrdinský macho, stále je uveriteľný a vynaliezavý v rôznych hereckých polohách.

O čo ostatní? Viac priestoru získava Pepper Potts. Osudová žena Tonyho Starka v podaní Gwyneth Paltrow je na scéne o niečo dlhšie, ako tomu bolo predtým. A konečne ju uvidíme aj v iných scénach, ako v tých kde Starkovi vyčíta, že sa mohol prizabiť. Druhykrát si oblieka brnenie aj Don Cheadle ako plukovník James Rhodes. Stále hrá sympaťáka, stále je slušne vyzbrojený, no stále nemá na Starka. Aj bývalý pán režisér Iron Manov 1 a 2 Jon Favreau sa vráti ako Happy.

Nováčikovia moc nezaujmú, respektíve nemajú kedy a kde. Guy Pearce je od pohľadu slizký, moc neohúri a samozrejme je taktiež nadaný vedec. Proste tam je a nejak ho pretrpíme. Obdobné slová by sa dali napísať aj o Rebecce Hall, akurát v ženskom rode. Omnoho zaujímavejšie už pôsobí Ben Kingsley. Jednak je to jeho hereckým nadaním, ale aj výbornou postavou, ktorá je najpríjemnejším prekvapením celého filmu. Tu treba uznať zásluhy aj scenáru, ktorý nie je tak dieravý, ako by sa očakávalo od letného veľkofilmu.

Humorné hlášky už nie sú v takom rýchlom slede za sebou, ako tomu bolo v Iron Manovi 2. Sú prítomné, sú skvelé a dokonca im lepší timing rozhodne prospel. Navyše, Shane Black je ten pán, ktorý má na svedomí Smrtonosnu zbraň, Posledného skauta s Brucom Willisom, ale aj abnormálne zábavnú čiernu krimi komédie Kiss kiss, bang bang, ktorú aj režíroval. A ak ste videli práve Kiss kiss, tak Shaneov rukopis spoznáte. Akčné sekvencie pretkávane nielen výstižnými štekmi, ale hlavne situačnými fórmi. Po zábavnej stránke je skutočne Iron Man 3 najlepším z celej série.

Horšie  je to s akčnými sekvenciami. Tu sa film občas trošku zadrhne. Ale pre bežného diváka, ktorý sa prišiel do kina baviť a pozrieť nejaké tie efekty súčasného Hollywoodu, to nebude žiaden problém. Jednoducho veľa neprehľadnej akcie na konci k tomu patrí asi ako k hipsterom státie v rade na nový Iphone. Armáda oblekov je zaujímavá, ibaže mám pocit, že s rastom kvantity išla ich výrobná kvalita dolu vodou. Predtým obleky vydržali brutálny nápor a teraz padajú jedna radosť.

Akčný/ sci-fi / thriller, USA / Čína, 2013, 129 minút
Réžia: Shane Black
Hrajú: Robert Downey Jr., Gwyneth Paltrow, Jon Favreau, Don Cheadle, Ben Kingsley, Paul Bettany, Rebecca Hall, Guy Pearce,

Hodnotenie: Iron Man 3

Iron Man 3 je lepší ako Iron Man 2 a iný ako prvý Iron Man. Za týmto tvrdením si stojím a nepustím. Humor je perfektne vybalansovaný a nie je ho zbytočne veľa v každom obraze, tak ako u dvojky, no napriek tomu ide o najvtipnejší film celej trilógie. Downey Jr. tentokrát môže predvádzať aj iné, ako mimické herecké umenie, pretože oblek bude mať na sebe menej často ako v jednotke! To možno znie, tak že sa chcelo ušetriť za efekty, ale prekvapivo to prospieva celému filmu. Na tretie pokračovanie ide o veľmi slušný kúsok.

PS: Pozerajte pozorne a určite si všimnete jedného známeho Slováka, ktorý sa mihne na obraze :).