Film Patrola - ťažký život policajtov vo svete gangov

Sú filmy, z ktorých hlavný pôžitok pramení v úteku do sveta fantázie, ríše snov, výmyslov a neskutočných udalostí či až hlúpostí. Potom sú filmy, ktoré pozeráme pre ich realistickosť, ktoré vychádzajú zo života alebo hovoria o tom, čo všetci prežívame dennodenne (a okrem týchto dvoch základných členení sú samozrejme kopy ďalších, ale to je na hlbšiu debatu).

Ale k tomu k čomu (komplikované spojenie, schválne si ho prečítajte 5. krát rýchlo za sebou) sa chcem dostať to bohato stačí. Aj keď sa mi pomerne bridí spojenie slov realistický  a film do jednej vety (pretože o každom B-čku si v poslednej dobe prečítate ako reaálne vyznela celá prestrelka na tom plávajúcom mrakodrape, odkiaľ tí dvaja spadli na dno Mariánskej priekopy a prežili), občas si situácia vyžaduje vykonať aj tento prehrešok.


Film Patrola - Jake Gyllenhaal a Michael Peña

Rádoby realistické filmy sú v podstate všetky slovenské tragikomédie (čiže ako raz niekto múdry napísal: komédie, ktoré keď nie sú vtipné, dostanú predponu tragi – metál mu za to udeliť, kiež by som si pamätal kto to vyslovil), pretože ukazujú svet taký, aký v skutočne je – na hovn*.


Nečakane našliapaná policajná dráma


Vyššie vyhviezdičkovaný výraz sa výborne hodí aj na popis situácie na reflektormi neožarovanú časť L.A.. Priznávam, že v tomto prípade je ten výraz príliš jemný. Prečo? Slovač sme pomerne chudobní a trieme biedu, ale aspoň máme Tatry, krásne devy, slivovicu a tak, ale tam za morom aby sa človek bál vystrčiť päty z domu, aby ho neodbachol pokérovaný kriminálny živel len tak „for fun“. Alebo ako vstupenku do gangu. Alebo, že si si kúpil koks u niekoho iného. Alebo preto, že si sa naňho zamračil v supermarkete. No proste hovn*10. V tomto všetkom bordeli, chaose, neporiadku a iných splodinách, musí niekto udržiavať poriadok. Vďačná práca, čo poviete?

David Ayer už má na rováši zopár zaujímavých drám z policajného prostredia. No až v Patrole k drsnému podaniu nabalil aj pomerne pútavý rozprávačský štýl na prezentáciu svojho diela. Ručné kamery, POV (si predstav, ono sa to dá použiť aj inde ako v porne), roztrasené prestrihy. Naozaj nie je reč o lacnom horore, ktorý nevystraší ani škôlkára v postieľke s panickým strachom z tmy pri zhasnutej lampičke.

Naozaj je reč o drsnej policajnej dráme, ktorej nechýba surovosť ala Pulp Fiction, pejoratíva od výmyslu sveta ala každá bitchmotherfucker kravina, kde sa len hateuje, k tomu nezrozumiteľná slangová hatmatilka a výnimočne dobre zahrané charaktery. Tie vás v epizódnych častiach budú sprevádzať, respektíve vy bude sprevádzať ich pri ich rutinnej práci (prestrelka sem, prestrelka tam, nejaké narkotiká, nasraní mexikánci, nasraní afroamerikánci atď), osobných aj profesných úspechoch. A ani sa nenazdáte a je tu koniec.

Hodnotenie filmu: Patrola (End of Watch, 2012), 

dráma / krimi / thriller, USA, 108 minút

Jake Gyllenhaal a Michael Peña vás vezmú na jazdu, ktorá vás pripúta do kresla od začiatku až do konca. Remeselné prevedenie je nad mieru dobré, akurát to mixovanie napätia a typického chlapského pokecu občas zašklbe. Oplatí sa pozrieť.

PS: Postrehli ste, že v celej recenzií som sa vyhol prirovnaniu alebo čo i len spomenutiu The Wire? Inak ma prsty svrbeli, ale udržal som sa...

Categories: , ,