Potrebujeme nový film o Spider-manovi tak skoro?

Už je to desať rokov odkedy prvý raz prišiel do svetových kinosál pavúčí muž. Odvtedy si to stihol zopakovať ešte dvakrát, vždy pod režisérskym dohľadom Sama Raimiho. Teraz prichádza čerstvá dávka Spider-manových dobrodružstiev, ktorá nič nové neprináša.

Ak filmový svet nesledujte pravidelne, tak sa možno čudujete, prečo by mal byť tento Spider-man „amazing“, keď by tam logicky malo byť číslo 4. Pôvodný Spider-man bol plánovaný ako trilógia, a tak sa aj stalo. Lenže film, ktorý dokázal zarobiť nielen v kinách, ale aj na suveníroch, by bolo neekonomické nechať ležať úhorom. Pochopiteľným krokom preto bolo začatie prác na štvrtom pokračovaní. Z neho však vzišlo a šéfovia rozhodli, že sa aspoň zreštartuje.
Film The Amazing Spider-man 2012

Tým pádom je The Amazing Spider-man najžiarivejším príkladom hollywoodskej letargie. Niežeby film sám o sebe nemal isté kvality, ibaže fenomén reštartov a remakeov už prekračuje všetky hranice únosnosti. Keď sa prerobí skvostný film starý niekoľko desaťročí, aby sa dostal do povedomia mladších generácií, budíš. Ale reštartovať snímok, ktorý majú v živej pamäti aj dvadsiatníci, to už naznačuje hollywoodsku bezradnosť.

O čom teda je nový film o pavúčom mužovi?

Peter Parker je znova na strednej škole. Ani v tomto príbehu nepatrí do klubu cool deciek, ale znova je typický hipster. Rodičia ho jedného večera nechali u babky a odvtedy ich nevidel. Opäť ma rád fotografovanie a jedno dievča, ktoré je častým objektom jeho fotografií, či o tom vie alebo nie.

V deji sa nekoná nič mimoriadne. Diery v scenári sa dajú očakávať, ale nemuseli by biť do očí (zachytený Spider-man na kraji budovy potrebuje pomoc, aby sa vytiahol, aj keď má vystreľovacie pavučiny). Navnadí vás náhli odchod Peterových rodičov až začnete dúfať v hlbší tajomný podtón. Lenže táto iskierka nádeje vyhasne rovnako rýchlo, ako sa zažne. Všetko potom ide v šľapajach maskovaného hrdinu z roku 2002.

V čom sa líši Peter Parker od Petera Parkera? Určite hercom, ale je tam aj niečo nové? Každý Peter má svoj štýl. Maguire bol ideálnou voľbou pre úlohu naivky a utláčaného chudiatka pre potreby správneho komiksu. Garfield je síce tiež stredobodom posmeškov, lenže iba krátku chvíľu. Až veľmi rýchlo sa z neho stáva frajerský týpek, ktorý zbalí svoju vyvolenú skôr, ako poviete úžasný Spider-man trikrát po sebe. Naplno to reflektuje novodobý trend, v ktorom sa z geekov stávajú nové hviezdy na strednej.

Rozhodne najprekvapujúcejším aspektom The Amazing Spider-mana je oživenie akčných sekvencií malými prívetivými vtípkami. Cítiť z nich inšpiráciu z ostatných filmov od Marvelu (poznámka: komix Spider-man patrí tiež pod Marvel, lenže filmové práva sú vo vlastníctve Columbia Pictures, podobne ako Fox má X-menov). Akcia s týmto spestrením získava niečo navyše a necháva tak lepšie vyznieť znamenité bojové choreografie. Napriek menším gagom, nový Spidey chtiac-nechtiac zaostáva za predchodcom, pretože mu chýba hlavná hybná sila zábavy. Tým nie je nikto iný, ako šéfredaktor The Daily Bugle, ktorého epizódne výstupy patria medzi to najlepšie, čo v oblasti humoru nájdete naprieč všetkými komixovými filmami. Úlohu hlavného odporcu pavúčieho ochrancu preberá otec jeho lásky, ktorý je čírou náhodou šéf polície. Ale to je len veľmi slabá náplasť.
Film Amazing Spiderman Andrew Garfield a Emma Stone

V čom má nový Spider-man navrch oproti predchodcovi je dôraz na romantický podtón celého príbehu. Tobey Maguire a Kirsten Dunst síce dali svetu “bozk na Spider-mana“, lenže chémia medzi Andrew Garfieldom a Emmou Stone je v úplne iných výšinách. Nech je ich vzťah akokoľvek zbrklý a narýchlo zosmolený, tak aj tak pôsobí milo a prirodzene. Zásluhu na tom má posilnený dôraz na citové zainteresovanie maskovaného hrdinu, čo je jedna z mála inovatívnych vecí, oproti predchodcovi, ktorá stojí za zmienku. Aj herecké výkony ústrednej dvojice sú sympatické a je vidno, že si celé natáčanie užívali.

Problémom u prvého Spider-mana boli až smiešne pôsobiace kostýmové scény a pokrivkávajúca úroveň efektov v niektorých scénach. To sa, samozrejme, vyriešilo v ďalších dieloch, kde dostali tvorcovia tučnejší šek na vyladenie filmu. V tomto prípade nie je moc čo vyčítať ani príliš chváliť. Ide o bežný štandard, bez ktorého by blockbuster nemohol uzrieť svetlo kinopremietačky. Vlastne až na hlavného záporáka. V ľudskej podobe je profesor celkom dobre načrtnutý, aj keď by si zaslúžil priestor na rozvoj, čo však z časového hľadiska nebolo možné. Omnoho horšie na tom je „lizardia“ forma, ktorá vypadá až archaicky. Doteraz bol Green Goblin s vysmiatym predkusom vrcholom nevkusu u šialených vedcov, no Jašter ho posunul na úplne nový level.

Hodnotenie filmu : The Amazing Spider-man

Nech si už myslíte čokoľvek, pravdou pravdúcou je fakt, že pôvodná Raimiho verzia bola veľmi dôstojná, čo si mnoho fanúšikov uvedomí až vo chvíli, keď vzhliadnu The Amazing spider-mana. Ten za svojím predchodcom zaostáva, ale bezpodmienečne nezatvára dvere na ďalší vývoj do budúcna. Je jasne, že išlo o prvú časť, ktorá musela nabudiť atmosféru, a preto uvidíme, s čím vyrukujú tvorcovia nabudúce. Pretože tentoraz žiadna sláva.