Ryan Gosling is on fire!
Nemá meno, rodinu, skoro ani emócie, iba vášeň, ktorú uspokojuje jazdením. Cez deň filmový kaskadér, no s nástupom mesačného svitu sa premieňa na najlepšieho únikového šoféra, akého si v L.A. môžete najať. Ak sa potrebujete rýchlo spakovať z miesta činu, zmiznúť z dohľadu fízlov, hľadáte práve jeho. Dáte mu miesto určenia, on vám dá vašich päť minút, počas ktorých sa o vás nestará. On zbraň nenosí, on iba šoféruje.
Odlišný prístup od ostatných B-čkových snímok nie je na
škodu. Väčšina obdarí hlavného hrdinu extrémnou pohyblivosťou a znalosťou aspoň
troch bojových umení, poprípade kopou zbraní s nekonečnou muníciou. Drive je
proste iný. A to je fajn.
Driver spoznáva svoju krehkú susedu Irene s malým synom,
ktorý v ňom začnú prebúdzať cit. Akonáhle začne získavať ľudský kontakt, vracia
sa jej manžel Standard z väzenia. Je to drsný týpek, no borci, ktorým dlhuje,
sú ešte tvrdší. Náš driver sa rozhodne pomôcť.
Režíruje Dán Nicolas Winding Refn, od ktorého ste,
predpokladám nič nevideli. Priznávam, že ani ja. Svojim nekonvenčným prístupom
dokázal natočiť umelecký „akčňák“ s motívom pomsty, lásky a výdatnou porciou
brutality. Atypická kamera i rozvláčnejší postup rozprávania filmu svedčia a
dokazujú, že nemusia byť len na škodu.
Násilie vo filme je podané surovo, bez pozlátky, ale zároveň
impozantne a pozerateľne. Žiadne mega extrémy. Dôležitým prvkom je bravúrna
štylizácia noir-ovského typu s chlapáckym hrdinom. Hrdina - Ryan Gosling opäť
úraduje. Zo začiatku (a vlastne počas celého filmu) sa z neho slová sypú len
veľmi pomaly. A veď načo aj, vystačí si svojim zjavom, charizmou, špáradlom v
ústach a zamysleným pohľadom. O to lepšie si ho vychutnáte, keď začne svoju
krvavú vendetu.
Pôsobivo sú pojaté akčnejšie sekvencie filmu. Je to
docielené obdivuhodnou harmóniou, ktorá vládne medzi obrazovou a zvukovou zložkou.
Hra pouličných svetiel prenikajúcich skrz čelné sklo do tmavého interiéru na
temer nehybnú tvár šoféra, a to všetko s atmosférickým syntetickým podmazom.
Oči a uši sú na jednej vlne, čoho logickým vyvrcholením je váš zatajený dych a
očakávanie. Tieto scény sú nakrútené s dokonalým precítením. Príkladom buď
naháňačka poriadne nadupaných áut, kde kamera viac sníma sústredeného Goslinga,
ako ich šialenú jazdu naprieč diaľnicou, do toho kratučká spomalovačka, ktorá
nechá vyniknúť silu okamžiku a dáva čas divákovi, aby sa naladil na to, čo bude
nasledovať. Toto sa nevidí každý mesiac.